Det finns gott om affärsidéer där ut, vi har själva skrivit om 40 affärsidéer som du kan sno, men ibland kan man känna att man vill komma på en helt egen affärsidé. Det kan vara kul att känna att man göra något eget och det kan också fungera som motivation. I detta inlägg ger vi tips på hur du kan skapa din egen affärsidé.
Tänk lösningar på problem
De flesta affärsidéer löser något typ av problem eller fyller något behöv. Försök att identifiera problem och behöv i din omgivning. Hittar du inget i din omgivning kan du tänka bredare, vilka problem har världen och hur kan vi lösa dem? Det kan vara allt från småsaker till större ting, från att en sked känns obekväm i handen till att stoppa nerskräpningen av världshaven.
När du börjar tänka mer lösningsorienterat kommer du automatiskt komma på flera affärsidéer. Vissa av dessa kommer låta riktigt bra och andra kommer inte låta fullt så bra, vilket tar oss vidare till nästa punkt.
Tänk på tajming
Enligt en undersökning var tajmingen den viktigaste av 5 olika faktorer när det kom till hur bra det gick för företag. En affärsidé kan vara briljant men misslyckas om den ligger fel i tiden. Det är därför smart att se över vad som är inne nu och vad som kommer vara populärt och viktigt i framtiden. Tex så hade Facebook aldrig blivit stort om det inte var för att så många människor var uppkopplade genom datorer och mobiltelefoner. Hade Facebook släppts många år tidigare så hade det förmodligen inte tagit fart på riktigt.
Skriv ner
När du börjar brainstorma fram olika idéer är det en bra idé att skriva ner alla. Det är en försäkring så att du inte glömmer någon affärsidé som du kommit på men är också bra för att sortera ut de bra idéerna från de dåliga.
När du har en lista med affärsidéer kan du väga för- och nackdelar mellan dem. Hur intressanta är dem, vad har dem för potential, löser dem ett problem och så vidare. Ibland kan det vara bra att skriva ner en idé, sen glömma den ett tag och sedan återgå till den. De är lätt att bli lyrisk över sina egna idéer och få mycket motivation just i början. Om du väntar ett tag och sedan tittar på idéerna igen kommer du märka att några idéer som lät bra för ett tag sen inte gör det längre.
Var lat/effektiv
Det är en hårfin skillnad mellan att vara lat och effektiv. En lat människa orkar inte göra saker. En effektiv människa försöker göra saker så enkelt och snabbt som möjligt. Finns det några saker som du är för lat för att göra? Försök tänk på om det finns något som kan göra dessa sakerna enklare och snabbare att utföra. Ett bra exempel är diskmaskinen. Det är mycket enklare att sätta in disken i diskmaskinen och klicka på en knapp jämfört med att stå och diska tallrikarna för hand varje kväll.
Se om det redan finns
Vi är rätt många människor på jorden, så vissa idéer du kommer på kommer andra redan ha tänkt på. Googla runt och se om det finns företag som redan arbetar utefter din affärsidé. Finns ingen? Toppen, men även om det finns är det inget som säger att du kan göra det bättre. Nån gång hade någon en affärsidé om att man skulle kunna transportera människor med hjälp av flygplan. Idag finns det jättemånga företag som håller på med det och samma sak gäller i de flesta branscher.
Se om det finns en efterfrågan och validera din idé
Om du kommit fram till en affärsidé som du tror på kan det vara bra att se om det finns en efterfrågan. Ett sätt är att diskutera med någon du litar på, men som också är kritisk. Dina vänner kan ha en tendens att vara partiska, så det är bäst att bolla idéer med någon som är extra kritisk.
I vissa fall kan man skapa upp en hemsida med ett intresseformulär, sedan kan man annonsera sin idé och peka vidare mot hemsidan med intresseformuläret. På så vis kan man analysera vad människor tycker om idén.
Affärsplan mall
När det gäller att komma på en affärsidé med tillhörande affärsplan finns det inget rätt eller fel. Det finns olika mallar du kan använda dig av men i slutändan spelar det mindre roll vilken mall du använder. Det viktigaste är att du aktivt gör något.
Relaterade inlägg: