Att få besökare till sin hemsida är vitalt för att den ska kunna generera pengar. Får man inga besökare så är det ingen som kan köpa något och således tjänar man inget. När man pratar om besökare på hemsidor kallar man det ofta för trafik. Antalet besökare är alltså samma sak som trafik.
Organiskt
Att få besökare organiskt menas med att de hittar din hemsida genom någon sökmotor, t ex Google. För att hamna högt på Google krävs det att man har en snabb, väldesignad, säker och bra hemsida som är fylld med bra innehåll. Om du ska göra en webbshop ger Shopify dig allt du behöver för att lyckas med hemsidan. Med bra innehåll menas bra produktbeskrivning och prodduktspecifikationer samt eventuella blogginlägg. Du kan använda blogginlägg för att driva trafik till din hemsida samtidigt som innehållet får dem att köpa något av dig.
Om du driver en hemsida eller en vanlig blogg är WordPress toppen för att synas på Google och i andra sökmotorer.
När man pratar om att få besökare organiskt pratar man ofta om SEO (Search Engine Optimization), på svenska sökmotoroptimering. SEO handlar om åtgärder man utför i syfte för att förbättra sin ranking i sökmotorer i syfte att få så många besökare som möjligt. SEO är en helt vetenskap och eftersom att Google och andra sökmotorer ändrar sina algoritmer finns det ständigt nya saker att lära sig. Vi har skrivit ett inlägg om SEO där vi ger tips på hur du kan förbättra din ranking i sökmotorer och få så mycket besökare som möjligt. Det inlägget kan du läsa här.
Få trafik genom sociala medier
Ett bra sätt att få besökare och bygga sitt varumärke är genom sociala medier. Olika sociala medier är olika bra beroende på vilken typ av hemsida du driver. Instagram kan vara en bra platform för att visa upp sina produkter och få följare som du sedan kan konvertera till besökare och köpare. Instagram är också bra om driver en personlig blogg eller hemsida och vill visa upp ditt liv i bilder. Twitter kan vara väldigt bra för att sprida politiska budskap men också för humor. Facebook och youtube är bra för att dela filmer. Sociala medier utvecklas ständigt så det kan vara svårt att hänga med. Det är därför bra att fokusera på några få platformar som man tror är bäst för sin typ av företag. En bok som tar upp hur bra sociala medier är för marknadsföring är Crushit It! av Gary Vaynerchuk.
Köp PPC-annonser
Ett annat sätt att få besökare är genom att betala för annonsplatser på t ex Facebook eller genom Google AdWords. Såda annonser kallas ofta för PPC, vilket står för Pay-Per-Click. Om du annonserar med PPC-annonser betalar du endast när någon klickar på din annons. På så vis vet du att dina spenderade pengar gör det dem ska och inte går till spillo. Det är sedan din uppgift att konvertera besökarna till köpare eller liknande.
Köp annonsplatser hos andra hemsidor
Ett alternativ till PPC-annonser är vanliga annonser hos andra hemsidor. Då betalar man oftast för att de ska visa din annons under en viss tidsperiod. För att lyckas med detta är det viktigt att din annons är relevant för hemsidans besökare, annars är det inte lika många som klickar på den. Försäkra dig också om att hemsidan du annonserar på har bra trafik så att du inte betalar mer än vad du borde.
Marknadsför med influencers
Något som blir allt vanligare och vanligare är så kallad influencer marketing. Det innebär att du betalar influencers för att visa upp din produkt i hopp om att influencers följare ska vilja köpa den utefter influencerns rekommendation. En influencer är en stor profil inom sociala medier, t ex instagrammare, bloggare och youtubers.
Få besökare att återbesöka din hemsida med hjälp av en maillista
För att få besökare att handla hos dig mer än en gång kan det vara en bra idé att bygga en maillista. Du har då ett formulär där dina besökare kan skriva in sin maillista, på så vis kan du maila dem med olika erbjudanden så att de ska komma tillbaka och köpa mer.
Få besökare att besöka din hemsida direkt
Att få besökare att skriva in ditt domännamn i webbläsaren och gå in på din sida är kanske det optimala målet när det gäller att få besökare. För att göra detta behöver du ha ett domännamn som är lätt att komma ihåg. Långa domännamn eller domännamn som stavas svårt kan vara jobbiga att komma ihåg, om du har ett sådant domännamn kan det vara en bra idé att byta eller registrera en domän till som är en förkortning av din nuvarande domän. Du använder sedan denna för att skicka vidare besökarna till din vanliga domän.
För att lyckas få direkttrafik till din hemsida behöver du ge dina besökare anledningar att fortsätta gå in på din hemsida. Driver du en blogg gör du det genom att skriva innehåll som läsarna finner värdetfullt och intressant samt lägga ut nya inlägg så att de vet att det finns mer att läsa när de kommer tillbaka nästa gång.
Ha tålamod
Att få besökare till en hemsida kan ta lång tid. Vill man lyckas få mer trafik utan att betala för annonser måste man vara beredd på att arbeta under en lång tid. Vissa påstår att det kan ta upp till mer än ett år innan Google placerar din hemsidor korrekt i rankingen. Vårt bästa tips är att ha tålamod och att din hemsida ska handla om något som du brinner för. Då tröttnar du inte och orkar fortsätta tills du ser resultat. Det är också viktigt att ha innehåll som är värdefullt för dina besökare, annars finns det ingen anledning för dem att besöka din hemsida.
Relaterade inlägg:
SEO – Din guide till sökmotoroptimering
Guide – Så skapar du en egen hemsida med WordPress
Tjäna pengar med affiliate marketing
Tjäna pengar på din blogg
Tjäna pengar på dropshipping